Custom Search

Akong Mga Pasundayag

18 February 2009

Sugilanon sa Akong Kinabuhi


Nanagko ang akong mga kabukogan og ingon man ang akong mga kaunoran gumikan sa pag-alima sa akong mga ginikanan. Nagmata na ako sa kalibutan nga nakigbugno na sa kalisdanan. Gikan ako sa usa ka pobre nga pamilya.Ika-upat ako nga anak. Adunay napulog-tulo ka miyembro. Napulo kami ka managsuon, unom ang babaye og upat ang lalaki, ang akong inahan, amahan, og ang akong Nanay nga maoy nagsagop sa akong inahan nga igsuong babaye sa akong lolo nga mitaliwan na sa laing kalibutan. Ang akong inahan naa lamang sa among panimalay nga maoy nag-atiman og nag-alima kanamo. Ang akong amahan usab nagsalig lang sa grasya nga gihatag o ihatag sa dagat o bisan unsa nalang matang sa mga mabug-at nga trabaho maoy iyang gisudlan. Usahay sa akong pag-inusara, mahimuot nalang ako sa akong kaugalingon sa matag handom ko sa among giagian kaniadto. Malipayon kaming nagapundok og daw adunay dakong kumbira sa among kan-anan. “Idunol ang humba kadiyot day.”matod pa sa akong amahan. Apan kon susihon mo kon unsa ang gikagubtan taliwala sa maong kan-anan, imong makita ang usa ka lata sa sardinas nga maoy among gisaw-an. O dili ba kaha usa ka noodle ang among gibirahan. Bawion lang sa gidaghanon sa sabaw nga daw mahimo kanang lumsan. Punit diri, punit didto, o tinuod namasura ko kaniadto. “Palit namo, lami kaayo ang akong ice buko,” sakto ka usa pud ako ka tindero. Sa tagalong pa, pinoy ako kayumanggi ang balat ko, kinsa may dili manglagom kung nakabuwad ka sa kainit sa adlaw didto sa baybayon? Namaling usab ako og mga similya sa bangus o pansat aron mabaligya og mahimong gamay nga salapi. Natagamtaman ko na usab ang kinabuhi ibabaw sa entablado. Katawa, hilak, pagbiay-biay,pagdayeg og pagbato! O tinuod, bato gayod ang gibato kanamo sa dihang migawas na ang tanan alang sa among production number. Alang sa inyong kasayoran miapil-apil ako sa natad sa pagrampa, pagpakita sa abilidad og talento og ingon man sa kaalam. Kini ang kalibutan sa “Beauty Pageant”. Dili Bb. Pilipinas ang akong giapilan kondili Miss Gay og Show Gay sa barangay. Sa tinuod og sa dili pagpanghambog, sa tanan nakong naapilan aduna gayod akoy “minor og major awards” og “best in talent” sa matag rampa ko ibabaw sa makolor nga entablado. Nan, karon kinsa og unsa gayod ako sa inyong pagtoo? Ang ikasulti ko lang nga ayaw ko ninyo hokmi og tugkara usa ang matuod kong pagkatawo.

Bisan pa man sa kadaghan sa akong giagian, wala ko pasagdi usab ang akong pagtungha. Hangtod nga nakatongtong ko sa kolehiyo. Niadtong panahona halos tanan kanamo dungan nga nagtunghana. Adunay naa sa kolehiyo, hayskul og elementarya. Gihangad nalang sa langit sa akong mga ginikanan ang tanan. Kinsa bay dili maglibog ang kutaw?Bilib ako sa akong mga igsuon kay kugihan man kini og gihatagan gayod nila og bili ang edukasyon taliwala sa among kalisod. Apan mas nibilib ko sa akong mga ginikanan sa ilang pagpaningkamot aron matuman lang nila ang ilang bug-at nga responsibilidad dinhi kanamo. Baynte pesos nga verb og singkwenta pesos ka adjective, hay kalooy sa akong inahan! Dunay mga higayon nga dili makatungha ang uban kana kay dili tungod nay holiday, kondili walay plete! Kinsa ang dunay eksam maoy dunay tsansa nga makatungha. Gikan og produkto kami sa usa ka publikong tulunghaan. Nagtungha ako sa pinakabaratong tulunghaang publiko sa Sugbo. Apan mas bintaha ako kay ang akong tuition adunay diskwento og kana tungod kay barangay skolar ako. Gibagtas ko ang mga dilikadong lugar aron lamang makaabot sa tulonghaan. Sa halos usa ka adlaw nga pagpabaid sa akong kautokan, singko ngadto sa otso pesos ang sobra para sa paniodoto.Apan taliwala sa maong kalisdanan, nakaani og nagbunga ang among sakripisyo. Usa na ka magtutudlo sa among dapit ang kamagwangan. Ang maguwang kong lalaki usa na ka enhinyero (mechanical engineer). Ako og ang sunod kong babaye nakahuman usab og upat ka tuig nga kurso, Architectural Drafting Technology, og ang sunod hangtod sa kamanghuran padayon pang nagtungha karon. Sa laing bahin adunay misimang apan tungod lamang kadto sa iyang kaugalingong pagtoo, baruganan og prinsipyo.

Tinuod gayod nga adunay mga anak nga gibasol og gitunglo nila ang ilang mga ginikanan sa kalisdanan nga ilang natagamtaman. Apan wala sila masayod nga daw nagdugo ang ilang mga kasingkasing sa dihang dili nila mahatag ang atong mga panginahanglan. Ang ako lang, nagpasalamat na ako og dako uyamot nga sila gihimo sa Diyos isip instrumento aron matagamtaman ko ang usa ka maanindot Niyang gasa, ang kinabuhi ko og ang kinabuhi mo!

Hangtod karon, padayon lang gihapon ko nga gigukod sa mga pagsulay. Pagsulay sa pamilya, mga higala, sa isigkaingon og sa gugma. Apan tungod niini nagpahimo kining lig-on sa akong pagkatawo.

Wala ko kini gipatik ang akong kaagi sa kinabuhi aron tamayon, kataw-an, tulisukon, kaloy-an og aron daygon. Nanghinaot lamang ako nga kakutloan usab kini og maanindot nga mga pagtulun-an sa kinabuhi ilabi na ngadto sa mga binuhat nga mas pait pa ang gidangatan kumpara kanako.

Timan-e higala, nga ayaw dayon pagpakawa sa imong paglaom taliwala sa mga gumunhap nga nahitabo sa imong kinabuhi. Kay luyo sa madag-om nga panganod adunay nagpahipi nga dyutayng kahayag.

Dili babag ang kalisdanan o kakabus aron makab-ot mo ang imong mga tinguha og pangandoy sa kinabuhi. Paningkamot, salig sa imong abilidad og talento og ang mahinungdanon sa tanan, sangpit og salig sa atong Labaw nga Makagagahum kay mahimong talikdan ka sa kadaghanan, apan siya lang ang bugtong tawo nga magpabilin sa imong kiliran!


MAAYONG GABIDLAW HIGALA OG ANG DIYOS MAGA-UBAN KANATO KANUNAY!


adbent
ksa

1 comment: